Wywiad z Piotrem Szczygieł, Tech Lead’em, o wdrożeniu DXP Optimizely dla Elite Hotels

O Elite Hotels

Elite Hotels to jedna z największych i najbardziej szanowanych sieci hotelowych w Szwecji, posiadająca ponad 40 hoteli od Malmö na południu po Kirunę na północy. Elite Hotels łączy klasyczny styl z nowoczesnymi trendami i chce zapewnić swoim gościom absolutnie najlepsze doświadczenia.

DXP Optimizely i Framework Epinova

Łukasz:  Cześć Piotrze, proszę opowiedz jak wyglądała praca w projekcie wdrożenia DXP Optimizely dla Elite Hotels przez ostatnie 12 miesięcy. Słyszałem o Twoich inicjatywach i chciałbym się dowiedzieć jakie z nich wynikły korzyści dla Klienta, Twojego zespołu i dla Ciebie.

Piotr: Cześć Łukasz. Elite Hotels posiadało działającą stronę internetową, ale istniało wiele wyzwań. Rezerwacje były tworzone w zewnętrznym systemie, co ograniczyło możliwości śledzenia, optymalizacji i dalszego rozwijania całej ścieżki klienta. Rozwiązanie miało również duży dług techniczny, co utrudniało pracę redaktorom i było kosztowne w utrzymaniu.

Wspólnie z Elite Hotels stworzyliśmy zupełnie nowy serwis internetowy oparty na Optimizely DXP i frameworku Epinova. Rozwiązanie daje redaktorom dużą swobodę i elastyczność w tworzeniu i projektowaniu stron bez wsparcia ze strony programistów.

Dashboard

W momencie kiedy dołączyłem do projektu, moim głównym zadaniem było zaimplementowanie funkcjonalności koszyka zakupowego, czyli rezerwacji pokoju. Wiązało się z tym wiele różnych wątków i zacząłem sprawdzać, w jaki sposób są robione poszczególne kroki rezerwacji pokoju. Okazało się, że jest szereg zapytań API. Każde z tych zapytań posiada jakieś informacje, które mogą wydawać się istotne w procesie rezerwowania pokoju.

Jeśliby te wszystkie informacje połączyć w jedno, no to można by uzyskać po prostu cały obraz, co użytkownik dodawał do koszyka w jakiś sposób działał, czy czy się cofał czy dodawał nowe pokoje, czy wyszukiwał inne hotele, czy sprawdzał inne daty?

Wszystkie te informacje można byłoby złączyć w jedną, w jedną spójną całość. Zaproponowałem wprowadzenie dashboard'u, który prezentowałby całą ścieżkę zakupową użytkownika.

Dashboard został zrealizowany w oparciu o custom events w application insights. Daje to możliwość proaktywnego wychwytywania różnych problemów, które pojawiają się po stronie klientów i ich naprawiania. Najlepszym sposobem, w jaki możemy to uzyskać, jest po prostu zaimplementowanie odpowiedniego logowania wydarzeń. Rozwiązanie dla Elite Hotels było tworzone w oparciu o DXP Optimizely i framework Epinova.

Klient nie zdawał sobie sprawy z tego, jakie możliwości daje application insights, bo wcześniej miał do dyspozycji prostsze narzędzie do logowania. Z dashboard'u korzysta zespół techniczny, ale również klient ma do niego dostęp i może na bieżąco sprawdzać, co się dzieje.

Korzyści z wdrożenia dashboard'u

Ł: Z mojego punktu widzenia dashboard prezentujący zachowanie użytkownika, jego proces zakupowy, nawigowania po ofercie hotelu, to są bardzo istotne informacje dla działu marketingu Elite Hotels.

P: Zgadza się, jest to faktycznie kopalnia wiedzy i trzeba to podkreślić, że jest to kopalnia wiedzy dosyć pewnej, w porównaniu przykładowo do Google Analytics. My nie zależymy tak mocno od plików cookies jak zależy Google Analytics.

Przykładowo wiem że współczynnik konwersji mierzony w Google Analytics, jest dużo niższy niż w rzeczywistości – mamy dużo dokładniejsze dane o współczynniku konwersji w application insights.

Ł: Opowiedz jak dashboard pomógł w procesie wychodzenia na produkcję.

P: Wychodziliśmy na produkcję z nowym rozwiązaniem. Wszyscy spodziewaliśmy się, że mogą wystąpić skrajne sytuacje, których nie przetestowaliśmy. Problemy faktycznie wystąpiły. Odkryli je użytkownicy i część z nich je zgłosiła. Dzięki dashboard'owi mogliśmy uchwycić te problemy których użytkownicy nie zgłosili.

W obu przypadkach, byliśmy w stanie prześledzić wszystkie kroki użytkownika, na którym etapie wystąpił problem i jaki to był problem. Dokładne informacje pozwoliły nam na naprawienie problemów na bieżąco. Od 4 miesięcy nie słyszałem, że były jakikolwiek problem z zamówieniami. Doszliśmy do takiego etapu, że te scenariusze testowe, których na początku nie udało nam się wychwycić i przetestować, są już w pełni pokryte.

Ł: Jak wygląda dziś korzystanie z dashboard'u?

P:  Eventy możemy śledzić prawie na bieżąco. I to jest ciekawe, że mając przykładowo naszą stronę uruchomioną na środowisku integracyjnym, gdzie nie ma żadnego ruchu użytkowników, mamy jedynie ruch od naszego zespołu, który testuje, widzimy te eventy, które zostały nowo uruchomione w trybie live. Dashboard jest wartościowy dla programistów. Daje fajne poczucie, że to co stworzyliśmy, nie tylko sobie żyje gdzieś na produkcji i nie wiadomo co się z tym dzieje, ale faktycznie możemy w każdym momencie zajrzeć do środka i zobaczyć, czy nie ma żadnych problemów, czy wszystko działa wszystko tak jak było zamierzone.

Nakłady związane z wdrożeniem dashboard'u

Ł: Jaki jest koszt wdrożenia takiego dashboard'u.

P: Uruchomienie application insights razem z całą zawartością to mały koszt.  Oczywiście rozwijanie tych eventów to jest inna sprawa, zależy od projektu i jego potrzeb. Uważam, że przy tworzeniu nowego projektu warto setup’ować application insights. Być może przyda się od razu być może przyda się w przyszłości. Wiem na przykładzie wdrożenia dla Elite Hotel że było warto.

Oferta pracy

Dołącz do zespołu Epinova Sweden w Krakowie i pracuj z Piotrem i Edytą! Obecnie poszukujemy Tech Lead'a znającego DPX Optimizely. Więcej szczegółów znajdziesz w ogłoszeniu https://novaconsultinggrouppolska.recruitee.com/o/tech-lead

Jeśli masz jakiekolwiek pytania, skontaktuj się z naszym rekruterem - weronika.choren@novaconsultinggroup.pl